ညေနဆည္းဆာအခ်ိန္
ကၽြန္ေတာ္ေနေသာၿမိဳ႕ကေလးသည္ ရာသီဥတုမွ်တစြာျဖင့္ ပကတိေန၍ေကာင္းေသာ
ခ်ိန္ခါမ်ိဳးျဖစ္သည္။ ေရမိုးခ်ိဳး ထမင္းစားၿပီးတာနဲ႔ လမ္းေလွ်ာက္ရင္း
သူငယ္ခ်င္းသုခဆီ သြားခဲ႔လိုက္သည္။
“ သူငယ္ခ်င္းလာ ထိုင္ကြာ၊ တီးေသာက္ဦး “
“ တီးေသာက္ဦးဆိုမွ ငါက အညာသားဆိုေတာ့ ခ်ိဳခ်ိဳေလးမွ ႀကိဳက္တာေနာ္ “
“ေအး မင္းအႀကိဳက္ခ်ိဳခ်ိဳေလးပါကြာ။ ဒါေပမယ့္ အညာသားမလို႔ အခ်ိဳႀကိဳက္တာလား တဏွာခိုင္းလို႔ ႀကိဳက္တာလားကြ”
သူငယ္ခ်င္းသုခကအမွတ္တမဲ႔ေျပာလိုက္ေပမယ္လို႔
ရင္ထဲမွာ အေတြးမ်ားစြား ခ်က္ျခင္း၀င္လာမိတယ္။ ၀င္လာေသာ အေတြးမ်ားျဖင့္
သူငယ္ခ်င္းသုခကို ဖြင့္ဟမိခဲ႔ပါတယ္။ ငါတို႔ရဲ႕အလိုဆႏၵ တပ္မက္မႈေတြဟာ
ဘယ္လိုအေျခအေနမ်ိဳးမွ တင္းတိမ္တယ္မရွိဘူး။ ဒီအရာေလးကို လိုခ်င္တယ္၊
ရေတာ့လည္း ထပ္လိုခ်င္ေသးတာပဲ။ ထပ္ရရင္ ထပ္လိုခ်င္ဦးမွာပဲ။ တဏွာက
အေတာ္ေၾကာက္စရာေကာင္းတာပဲကြာ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဘုရားရွင္ မိန္႔ေတာ္မူခဲ႔တယ္။
ဦေနာေလာေကာ အတိေတၱာတဏွာ ဒါေသာ -
လူေတြဟာ အလိုျပည့္တယ္ဆိုတာ ဘယ္ေတာ့မွ မရွိဘူး။ အၿမဲ႐ုပ္ေလ်ာ့ေနတယ္။
ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ တဏွာရဲ႕ေက်းကၽြန္ေတြ ျဖစ္ေနလို႔တဲ႔။ လူေတြ လူေတြ
ေသသာသြားၾက တယ္။ အလိုျပည့္ၿပီးမွ ေသတဲ႔လူလို႔မရွိပါဘူး။ တစ္သံသရာလံုးက
ငါတို႔ကို ႏိုင္လာတဲ႔ တဏွာကို ျပန္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားေန သင့္တယ္။
ဒါေပမယ့္လည္း ပုထုဇဥ္ဆိုေတာ့ အလိုဆႏၵဆိုတာေတာ့ ရွိေနမွာပဲ။ ဒါကို
အျပစ္တစ္ခုလို႔ သတ္မွတ္မရရင္ ေတာင္ ကိုယ္ရဲ႕အလိုဆႏၵက သူတစ္ပါးကို
မထိခိုက္မိလို႔လိုတယ္။ အလိုဆႏၵဆိုေပမယ့္ ကိုယ့္ဘ၀တိုးတက္ဖို႔၊
ကိုယ့္ပတ္၀န္းက်င္တိုးတက္ဖို႔၊ ကုသိုလ္တရားေတြျဖစ္ဖို႔ဆိုတဲ႔
အလိုဆႏၵေတြေတြေတာ့ ရွိေနရမယ္။ ရွိလည္းရွိသင့္တယ္။ ဒီေနရာမွာ တဏွာနဲ႔ ဆႏၵကို
ကြဲျပားစြာ သိဖို႔ေတာ့လိုတယ္။ တဏွာ၊ မာန၊ ဒိ႒ိဆိုတဲ႔တရားေတြဟာ
သံသရာရွည္ေစတဲ႔ လည္ေစတဲ႔တရားေတြပဲ။ ဆရာေတာ္ဦးေကာသလႅရဲ႕
တရားသိမ္းလကၤာေလးကလည္း သိပ္မွတ္သား ဖို႔ေကာင္းတယ္။ အရွည္တြင္သံသရာ
အခ်ည္ကေတာ့တဏွာ- သံသရာရွည္ေအာင္ ခ်ည္ေႏွာင္ထားတာက တဏွာဆိုတဲ႔ ႀကိဳးပဲ။
သံသရာကိုတိုေအာင္ျဖတ္၊ တဏွာကိုေသေအာင္သတ္ပါတဲ႔။ ဒီေလာဘတရားေတြကို
တဏွာေတြေလ်ာ့နည္းေအာင္၊ ပါးေအာင္၊ ေသာေအာင္ကလည္း တဏွာကိေလာသာရဲ႕အျပစ္ကို
သိေအာင္ႀကိဳးစားၾကရမွာ။ တဏွာက ဘယ္ေလာက္ ေတာင္ ဆိုးသလဲဆိုရင္-
“ ျပင္ပဥစၥာ၊ မဟုတ္စြာေသး
ကာယအဆင္း ကိုယ္အတြင္း၀ယ္
ေမြးညင္းဆံစု ႐ုပ္၀တၳဳ၌
တစ္ခုခုထပ္ စြဲကပ္စြန္းၿငိ
ေဇာ၀ီထိျဖင့္ စုတိပုဂၢိဳလ္
ထိုထိုပိုးေလာက္ စားေသာက္ျပန္ကာ
ျဖစ္တတ္စြာဟု က်မ္းလာမုခ ဤသို႔ျပ၏”
မဃေဒ၀လကၤာမွာ
ဆိုထားတယ္။ အျပင္ပိုင္းျဖစ္တဲ႔ ရတနာေရႊေငြ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္း
ေပါင္းေဖာ္သင္းပင္ဆိုတာကို အသာထား၊ မိမိ၏ ခႏၶာကိုယ္ကိုၾကည့္ၿပီး
ငါ့အသားေလးက ၀င္းေနတာပဲ၊ သြားေလးေတြက လွလိုက္တာ ညီညာျဖဴေဖြးလို႔ စသျဖင့္
ကိုယ္ကိုယ္ကို ႏွစ္သက္ေသာသေဘာနဲ႔ စြဲလန္းၿပီးေသသြားလွ်င္
ဒီခႏၶာကိုယ္ကိုျပန္ၿပီး မွီတြယ္စားေသာက္ရေသာ
ပိုးေလာက္လန္းဘ၀သို႔ေရာက္ရေလသည္။ အရွင္ဇ၀န(ေမတၱာရွင္) စာအုပ္မွာ
အဲလိုဖတ္လိုက္ရတယ္။ ေတာ္ေတာ္ေလး ေၾကာက္စရာေကာင္းတယ္ေနာ္။ ေနာက္ၿပီးဆရာေတာ္
မိန္႔ေနၾကစကားကို အရမ္းသေဘာက်မိတယ္။ လိုခ်င္လွ်င္ ဆင္းရဲသည္ မလိုခ်င္လွ်င္ ခ်မ္းသာသည္ဆိုတာ။
လိုခ်င္တယ္ဆိုတာမွာ ဘယ္အရာကိုပဲလိုခ်င္လိုခ်င္ ေလာဘနဲ႔လိုခ်င္ရင္
သမုဒယသစၥာျဖစ္မယ္။ သမုဒယသစၥာရွိေနသမွ်လည္း ဒုကၡခ်ည္းပဲ။ ဒုကၡျဖစ္ရင္
ဆင္းရဲမယ္။ ဒုကၡသစၥာဆိုတာကလည္း သမုဒယကို အရင္းခံတယ္။
သမုဒယေၾကာင့္ ဒုကၡျဖစ္ရသည္လို႔ သိနားလည္သြားသည္ႏွင့္ သမုဒယမွန္သမွ်ကို
ပယ္သတ္ရင္ ခ်မ္းသာသြားတာပါပဲ။ တဏွာကိုျဖစ္ေစတဲ႔ ကာမဂုဏ္အာ႐ံုေတြဆိုတာလည္း
အသားမကပ္တဲ႔အ႐ိုးလိုပဲ။ ႏွစ္ရွည္ၾကာစြာ စြန္႔ပစ္ထားတဲ႔ ကၽြဲ႐ိုး၊
ႏြား႐ိုးေတြဟာ လဟာျပင္မွာစြန္႔ပစ္ထားတာျဖစ္ေတာ့ အသားလံုး၀မရွိေတာ့ဘူး။
အရသာဘယ္လိုမွ ေပးႏိုင္စြမ္းမရွိေတာ့ဘူး။ သို႔ေသာ္ ေခြးငတ္တစ္ေကာင္အတြက္ေတာ့
အဲဒီအ႐ိုးဟာ ေရႊအိုးႀကီး ေကာက္ရသလိုပဲ။ အဲဒီေခြးငတ္ဟာ အ႐ိုးကိုခ်ီၿပီး
က်က်နန၀ပ္ၿပီးေတာ့ တအားခဲေတာ့တာပဲ။ အ႐ိုးမွာ အရသာမရွိေပမယ္လို႔
ေခြးငတ္ရဲ႕ခံတြင္းကထြက္လာတဲ႔ အာေရေတြဟာ အ႐ိုးကထြက္လာတဲ႔အရသာလို႔
သူထင္ေနေတာ့ တာပဲ။ အာေရနဲ႔ထိေတြ႔ၿပီးထြက္လာတဲ႔ ညီွေဟာက္တဲ႔အနံ႔ကလည္း
ေခြးရဲ႕ရမၼက္ကို စြဲမက္ေစၿပီးေတာ့ ဒီအ႐ိုးခဲရတာကိုပဲ ေမာ္တျပံဳးျပံဳး
ေပ်ာ္မဆံုးျဖစ္ေနေတာ့တာပဲ။ ကာမဂုဏ္တရားေတြဆိုတာလည္း ဒီအ႐ိုးလိုပဲ။
ကာမဂုဏ္ေတြရဲ႕အတြင္းမွာ ကိုယ္ထင္သလို သာယာဖြယ္ ဘာမွ်မရွိေတာ့ဘူး။ မိမိတို႔
ပုထုဇဥ္မ်ားဟာလည္း ကိေလသာအေရကို အေကာင္းထင္ၿပီး သာယာေနေတာ့ပဲ။ အဲဒါေၾကာင့္
ကာမဂုဏ္တရားေတြ အထပ္ထပ္ခံစားရင္ တဏွာေတြ တလိမ္႔လိမ္႔တိုးေနေတာ့တာပဲ။
ေအးဟုတ္တယ္သူငယ္ခ်င္း။
တဏွာနဲ႔ ဒိ႒ိဆိုတာကလည္း သမီးေယာက္ဖလိုမ်ိဳးပဲ။ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္
အမွီသဟဲျပဳေနၾကတာ။ အခုပဲၾကည့္ ငါက အညာသား၊ ခ်ိဳခ်ိဳေလးမွဆိုေတာ့ ငါဆိုတဲ႔
ဒိ႒ိနဲ႔ ခ်ိဳတာၾကိဳက္တဲ႔တဏွာက တစ္ခဏအတြင္းမွာ အတူပူးတြဲပါသြားတယ္။ အဲေတာ့
ဒိ႒ိကို အရင္ကင္းေအာင္လုပ္ၿပီး တဏွာကိုျပတ္ေအာင္ ျဖတ္မွ ေတာ္မယ္သူငယ္ခ်င္း။
သူတိုက္တဲ႔ တီးကို တစ္ခ်က္ေမာ့ရင္း၊ ရင္ထဲမွာေတာ့ အေမးတစ္ခုေပၚလာတာနဲ႔ မဆိုင္းမတြပင္ ေမးလိုက္မိပါတယ္။ ဒိ႒ိဆိုတာ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္ရတာလဲ။
ဒိ႒ိဆိုတာမွာ
သမၼာဒိ႒ိ(မွန္ကန္ေသာအျမင္)၊ မိစၧာဒိ႒ိ(မွားယြင္းေသာအျမင္)ဆိုၿပီးရွိတယ္။
ဒီေနရာမွာ ဒိ႒ိဆိုတာ မိစၧာဒိ႒ိကို ေျပာတာပဲ။ ဒိ႒ိျဖစ္ေၾကာင္းက
ရွစ္မ်ိဳးရွိတယ္။
ခႏၶာ အ၀ိဇၨာ ဖေႆာစ၊ သညာ တေကၠာ အေယာနိေသာ။
ဒုမၼိေတၱာ ပရေတာ ေဃာေသာ၊ ဒိ႒ိ႒ာနာနိ အ႒ဓာ။
၁။ ခႏၶာ၏ သေဘာကို မသိျခင္းေၾကာင့္ ဒိ႒ိျဖစ္သည္။
၂။ အ၀ိဇၨာ(သိသင့္တာကိုမသိတာ၊ မသိသင့္တာကို သိတာ)ေၾကာင့္လည္း ဒိ႒ိျဖစ္သည္။
၃။ ဖႆ(ေတြဆံုမႈ)ေၾကာင့္လည္း ဒိ႒ိျဖစ္သည္။
၄။ သညာအမွတ္မွားလို႔လည္း ဒိ႒ိျဖစ္သည္။
၅။ ၀ိတက္(ႀကံစဥ္မႈ)ေၾကာင့္လည္း ဒိ႒ိျဖစ္သည္။
၆။ ႏွလံုးသြင္းမွားမႈေၾကာင့္လည္း ဒိ႒ိျဖစ္သည္။
၇။ မိတ္ေဆြမွားႏွင့္ ေပါင္းမိ၍လည္း ဒိ႒ိျဖစ္သည္။
၈။ မွားယြင္းေသာတရားကုိ နာရေသာေၾကာင့္လည္း ဒိ႒ိျဖစ္သည္။
သူေ႒းသမီး
ပဋာစာရီ စိတ္ေဖာက္ျပန္ ႐ူးရေအာင္ ဖန္တီးခဲ႔တာ တစ္ျခားမဟုတ္ဘူး။
ဒိ႒ိ၀ိပလႅာသေၾကာင့္ပဲ။ ငါ့လင္၊ ငါ့သား၊ ငါ့အေဖ၊ ငါ့အေမ၊ ငါ့အစ္ကို အျဖစ္
အမွတ္မွားေလေသာေၾကာင့္ ငိုေတာင္မငိုႏိုင္ေတာ့ပဲ ရယ္ၿပီး အ၀တ္မပါ ဗလာတည္းနဲ႔
အထိန္းမဲ႔ စိတ္ေ၀ဒနာရွင္ႀကီးအျဖစ္ကို ေရာက္ရတာေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ဘုရားရွင္က
မိန္႔တယ္။ ၀ဇၨာနံ ဘိကၡေ၀ မိစၧာဒိ႒ိ ပရမာနိ
- အျပစ္တကာ အျပစ္တို႔တြင္ မိစၧာဒိ႒ိ(မွားယြင္းေသာအျမင္)သည္
အပ်က္စီးဆံုးေသာ ေဘးအႏၱရာယ္ျဖစ္၏။ ဒီဒိ႒ိနဲ႔ တဏွာဆိုတဲ႔ သံသရာကို လည္ေစတဲ႔
ရွည္ေစတဲ႔တရားေတြကို အၿပီးသတ္ ေခ်မႈန္းႏိုင္ဆိုလို႔
တစ္ခုပဲရွိတယ္သူငယ္ခ်င္း။ ဒါကလည္း ထာ၀ရ ေျဖာင့္ျဖဴးေနေသာ လမ္းပဲ။ အဲဒါကေတာ့
မဂၢင္ရွစ္ပါးဆိုတဲ႔ လမ္းပဲ။ သစၥာတရားေတာ္၊ ၀ိပႆနာတရားေတာ္ေတြကို
ေဟာၾကားလာခဲ႔ေသာ ဘုရားရွင္ေပါင္းကလည္း ဂဂၤါ၀ါဠဳသဲစုမက ေတာ့ဘူး။ တို႔တစ္ေတြ
ခုခ်ိန္ထိ တဏွာရဲ႕ေက်းကၽြန္ေတြ ဒိ႒ိရဲ႕အေစအပါးေတြ မျဖစ္သင့္ေတာ့ဘူး။
လူဘ၀ရလာၿပီး ဗုဒၶရဲ႕သစၥာတရားေတာ္မ်ားကို
သံဃာေတြအရွင္ျမတ္မ်ားရဲ႕ေက်းဇူးေတာ္ေၾကာင့္ နာၾကားခြင့္လည္းရေနၿပီ။
ေျပးထြက္ဖို႔ လမ္းကလည္း သာေနၿပီ။ ေျပးထြက္ဖို႔ လမ္းက သာေနလ်က္နဲ႔
ေျပးမထြက္ရင္ေတာ့ တို႔ေလာက္မိုက္တာ ရွိေတာ့မွာ မဟုတ္ဘူး။
အျပစ္ဖံုးတာ အ၀ိဇၨာ၊ တဏွာညႊတ္ေစမႈ
ကံသခၤါရျပစ္ခ်မႈ၊
ရေလဘ၀တစ္ခု။ လို႔လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးကလည္း မိန္႔ၾကားခဲ႔တယ္။
ကိုယ္လုပ္ေနတဲ႔အလုပ္က အျပစ္လို႔ကလည္းမသိ၊ သိသင့္တဲ႔
ဗုဒၶအဆံုးအမေတြက်ေတာ့လည္းမသိဘဲ အ၀ိဇၨာေတြဖံုးလႊမ္းတယ္။ တဏွာကိေလသာ
တရားေတြကိုလည္း ထန္းလွီးသလိုလဲ စဥ္ဆက္မျပတ္လွီးေနတယ္။ ဘယ္လိုလဲဆိုေတာ့
ထန္းလွီးသမားဟာ ထန္းရည္ရရွိဖို႔ ေနစဥ္ ပါးပါးခ်င္းလွီးလိုက္
ၾကပ္ကေလးစီးလိုက္နဲ႔ ဘ၀၀မ္းစာအတြက္ ႀကိဳးစားေနတယ္။ ပုထုဇဥ္လူသား ေတြဟာလည္း
အဲလိုပဲကာမဂုဏ္တရားေတြကို ေနစဥ္နဲ႔အမွ်ခံစားၿပီး တဏွာေတြ အဆက္မျပတ္ျဖစ္ၿပီး
အနမတဂၢသံသရာ တြင္းက်င္လည္ေနၾကရတယ္။ အဲလိုတဏွာေတြ ေနစဥ္တိုးေနေတာ့ ကာယကံမႈ၊
၀စီကံမႈေတြေတြ ေန႔စဥ္ျပဳေနတယ္။ ေန႔စဥ္အမႈေတြ ျပဳေနေတာ့ တဏွာေတြ
ထပ္ခါတလည္းလည္းတိုး၊ တိုးတာအျပစ္လို႔မသိေအာင္ အ၀ိဇၨာကဖံုး
မဆံုးလွတဲ႔သံသရာမွာ ဘ၀အသေခ်ၤေတြရေနေတာ့တာပဲ။ တဏွာဆိုတဲ႔ ကိေလသာ၀ဋ္၊
ကံသခၤါရဆိုတဲ႔ ကမၼ၀ဋ္၊ ရလာတဲ႔ ဘ၀တစ္ခုဆိုတဲ႔ ၀ိပါက၀ဋ္ဆိုၿပီး
၀ဋ္သံုးပါးက်င္လည္ေနၾကရတယ္။ ကိေလသာ၀ဋ္၊ ကမၼ၀ဋ္ ဆိုတဲ႔ သမုဒယသစၥာ၊
၀ိပါက၀ဋ္ဆိုတဲ႔ ဒုကၡသစၥာကေန လြတ္ကင္းေအာင္ ဇြတ္အတင္း
႐ုန္းထြက္ႏိုင္ၾကဖို႔ကလည္း မဂၢသစၥာဆိုေသာ မဂၢင္ရွစ္ပါး အက်င့္ျမတ္ကို
က်င့္ၾကံေလွ်ာက္လွမ္းရင္းမွသာလွ်င္ နိေရာဓသစၥာဆိုတဲ႔ မအိုရာ၊ မနာရာ၊
မေသရာျဖစ္တဲ႔၊ ကိေလသာအေပါင္းတို႔ ၿငိမ္းရာသိမ္းရာျဖစ္တဲ႔ အၿမိဳက္နိဗၺာန္ကို
ရႏိုင္ေရာက္ႏိုင္မွာျဖစ္တယ္။
သူငယ္ခ်င္းႏွစ္ေယာက္
တီးကိုယ္စီေသာက္ရင္း ကၽြန္ေတာ္ရင္ထဲမွာေတာ့ အေတြးမ်ားစြာ႐ိုက္ခတ္ေနပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္၏ႏွလံုးသားထက္မွာလည္း ဒီလမ္းကေလးကို ေလွ်ာက္လွမ္းဖို႔
ဆႏၵေတြျဖစ္ေနလား ဆိုတာထက္ ေျဖာင့္ျဖဴးေနေသာ လမ္းကေလးကို ေလွ်ာက္လွမ္းဖို႔
ေျခလွမ္းမ်ားစြာကို ရင္ထဲမွာ ေမြးဖြားလိုက္ပါသည္။ တီးခြက္ကို အသာခ်ရင္း
ေျခစံုကိုရပ္ သူငယ္ခ်င္းကိုႏႈတ္ဆက္ခဲ႔ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္ႏွလံုးသားထက္မွ
အေတြးမ်ားစြာသည္ ေျပာင္းလဲ သည္ျဖစ္ေစ၊ မေျပာင္းလဲသည္ျဖစ္ေစ၊ အသိတရားမ်ားစြာ
တိုးလာသည္ျဖစ္ေစ၊ ေသခ်ာသည္မွာ ကၽြန္ေတာ္ေလွ်ာက္လွမ္ းေသာ လမ္းကေလးမွာ ထာ၀ရ
ေျဖာင့္ျဖဴးေနေသာ၊ မေဖာက္မျပန္မွန္ကန္ေနသာ သစၥာတရားပင္ ျဖစ္ပါသည္။
၀ိမုတၱိရသမွ ျပန္လည္ကူးယူမွ်ေ၀သည္
No comments:
Post a Comment