အဘိဓမၼာသေဘာအရ စိတ္ရဲ့ ျဖစ္တည္မႈဟာ ျမစ္ေရစီးသလို ပါပဲ။ တရစပ္ ျဖစ္ေနပါတယ္။
စိတ္ျဖစ္ခ်ိန္ ခဏေလး အတြင္းမွာ စိတ္တစ္ခုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္တစ္ခု
ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားမွ ေနာက္စိတ္တစ္ခု ျဖစ္ေပၚပါတယ္။ တစ္စိတ္ၿပီး တစ္စိတ္
ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အစဥ္မွာ ေရွ႕စိတ္ကို ေနာက္စိတ္နဲ႔ မွတ္တာကို စိတၱာႏုပႆနာလို႔
ေခၚပါတယ္။ စိတ္အမူအရာ အားလံုးကို စိတ္နဲ႔ ျပန္သိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေပ်ာ္ရင္
ေပ်ာ္တယ္လို႔ သိ၊ စိတ္ညစ္ရင္ စိတ္ညစ္တယ္လို႔ သိ၊ မနာလိုရင္ မနာလိုတာကို သိ၊
ေၾကာက္ရင္ ေၾကာက္တာကို သိ စသည္ေပါ့။
စိတၱာႏုပႆနာ က်င့္ရာမွာ စိတ္ကိုစိတ္နဲ႔ သိတယ္လို႔
လြယ္လြယ္ေျပာေပမယ့္ နာမ္တရား အားလံုးကို သိမွတ္ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။
စိတ္တစ္ခုထဲကို သိမွတ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ စိတ္တစ္ခုတည္း
ျဖစ္ေနတာ မဟုတ္လို႔၊ စိတ္ျဖစ္ရင္ ေစတသိတ္လည္း အတူျဖစ္တာမို႔ပါ။ ဒါေၾကာင့္
သိမွတ္ရတဲ့ နာမ္တရားဆိုတာဟာ ေ၀ဒနာ သညာ သခၤါရ နဲ႔ ၀ိညာဏ္ (စိတ္)ဆိုတဲ့
နာမကၡႏၶာေလးပါး ျဖစ္ပါတယ္။ ေ၀ဒနာ = ခံစားျခင္း၊ ခံစားခ်က္။ သညာ =
မွတ္သားမႈ။ သခၤါရ ဆိုတာကေတာ့ ေစသိတ္ (၅၂)မ်ိဳး ရွိတဲ့အထဲက ေ၀ဒနာ နဲ႔
သညာကလြဲလို႔ က်န္တဲ့ (၅၀) ျဖစ္ပါတယ္။ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ၊ မာန၊ ဣႆာ၊ မစၧရိယ
စတာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုပါစို႔ ၀မ္းနည္းေတာ့ “၀မ္းနည္းတယ္။ ၀မ္းနည္းတယ္”လို႔
သိမွတ္လိုက္တယ္ဆိုရင္ ၀မ္းနည္းျခင္း (ေဒါသ)နဲ႔ အတူျဖစ္ဖက္စိတ္ကို
သိမွတ္လိုက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ လက္ေတြ႔ သိမွတ္တဲ့ အခါမွာ ဒီသေဘာတရားေတြကို
နားလည္စရာ မလိုပါဘူး။ စိတ္အေျခအေနကို အရွိအတိုင္း သိေနလိုက္႐ံုပါပဲ။
ဘယ္သူျဖစ္ျဖစ္ စိတ္ညစ္တာကို “စိတ္ညစ္တယ္။ စိတ္ညစ္တယ္။”လို႔ တစ္ခါေလး
သိလုိက္႐ံု၊ ႐ႈလိုက္ရံု၊ စမ္းၾကည့္လိုက္႐ံုေလးနဲ႔ ခ်က္ခ်င္းႀကီး
စိတ္ေပ်ာ္သြားမယ္လို႔ေတာ့ လြယ္လြယ္ေျပာလုိ႔ မရပါဘူး။ ခိုင္မာတဲ့
စိတ္ဓာတ္ကို ရရွိဖို႔၊ ေပ်ာ့ညံ့တဲ့ စိတ္ဓာတ္ကို အႏိုင္ယူဖို႔ အခ်ိန္ယူၿပီး
က်င့္ဖို႔လိုပါတယ္။
ႀကီးမားတဲ့ အက်ိဳးတရားကို လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔ မရရွိႏိုင္ေပမယ့္
စိတ္အမူအရာကို တစ္ခါေလး သိလုိက္တယ္၊ ႐ႈလိုက္တယ္၊ စမ္းၾကည့္လိုက္တယ္
ဆိုရင္ကိုပဲ အဲဒီ တစ္ခါေလးရဲ့ အက်ိဳးကို ရရွိႏိုင္ပါတယ္။
ကုသိုလ္စုေဆာင္းျခင္း၊ ပါရမီ ျဖည့္ဆည္းျခင္းေပါ့။ က်င့္ၾကည့္ပါ။ အနည္းဆံုး
စမ္းၾကည့္ပါ။
စိတ္ကို ဆင္ျခင္ျခင္း တစ္ဆယ့္ေျခာက္ပါး
“၃၈၁။ ရဟန္းတို႔ အဘယ္သို႔လွ်င္ ရဟန္းသည္ စိတ္၌ စိတ္ကို အႀကိမ္ႀကိမ္
႐ႈေလ့ရွိသည္ျဖစ္၍ ေနသနည္း။ ရဟန္းတို႔ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ (တပ္မက္ျခင္း)
ရာဂႏွင့္တကြေသာ စိတ္ကိုလည္း “ရာဂႏွင့္တကြေသာစိတ္” ဟု သိ၏၊ ရာဂကင္းေသာ
စိတ္ကိုလည္း “ရာဂကင္းေသာစိတ္” ဟု သိ၏၊ (အမ်က္ထြက္ျခင္း) ေဒါသႏွင့္တကြေသာ
စိတ္ကိုလည္း “ေဒါသႏွင့္တကြေသာစိတ္”ဟု သိ၏၊ ေဒါသကင္းေသာ စိတ္ကိုလည္း
“ေဒါသကင္းေသာစိတ္” ဟု သိ၏၊ (ေတြေဝျခင္း) ေမာဟ ႏွင့္တကြေသာ စိတ္ကိုလည္း
“ေမာဟႏွင့္တကြေသာစိတ္”ဟု သိ၏၊ ေမာဟကင္းေသာ စိတ္ကိုလည္း “ေမာဟကင္းေသာစိတ္”ဟု
သိ၏၊ (က်ံဳ႕ေသာ) သံခိတၱစိတ္ကိုလည္း “သံခိတၲစိတ္” ဟု သိ၏၊ (ပ်ံ႕ေသာ)
ဝိကၡိတၱစိတ္ကိုလည္း “ဝိကၡိတၱစိတ္”ဟု သိ၏၊ (႐ူပ အ႐ူပ) မဟဂၢဳတ္စိတ္ကိုလည္း
“မဟဂၢဳတ္စိတ္” ဟု သိ၏၊ (ကာမာဝစရ) အမဟဂၢဳတ္စိတ္ကိုလည္း “အမဟဂၢဳတ္စိတ္”ဟု
သိ၏၊ (ကာမာဝစရ) သဥတၱရစိတ္ကိုလည္း “သဥတၱရစိတ္”ဟု သိ၏၊ (႐ူပ အ႐ူပ)
အႏုတၱရစိတ္ကိုလည္း “အႏုတၱရစိတ္”ဟု သိ၏၊ (အပၸနာသမာဓိ ဥပစာသမာဓိရွိေသာ
တည္ၾကည္ေသာ) သမာဟိတစိတ္ကိုလည္း “သမာဟိတစိတ္”ဟု သိ၏၊ (သမာဓိႏွစ္ပါးကင္းေသာ
မတည္ၾကည္ေသာ) အသမာဟိတစိတ္ကိုလည္း “အသမာဟိတစိတ္”ဟု သိ၏၊ (လြတ္ေျမာက္ေသာ)
ဝိမုတၱစိတ္ကိုလည္း “ဝိမုတၲစိတ္”ဟု သိ၏၊ (မလြတ္ေျမာက္ေသာ)
အဝိမုတၲစိတ္ကိုလည္း “အဝိမုတၱစိတ္”ဟု သိ၏။
ဤသို႔ မိမိ၏ စိတ္၌မူလည္း စိတ္ကို အႀကိမ္ႀကိမ္ ႐ႈေလ့ရွိသည္ျဖစ္၍ ေန၏၊
သူတစ္ပါး၏စိတ္၌မူလည္း စိတ္ကို အႀကိမ္ႀကိမ္ ႐ႈေလ့ရွိသည္ျဖစ္၍ ေန၏၊ မိမိ
သူတစ္ပါး၏ စိတ္၌ မူလည္း စိတ္ကို အႀကိမ္ႀကိမ္ ႐ႈေလ့ရွိသည္ျဖစ္၍ ေန၏။ စိတ္၌
ျဖစ္ေၾကာင္းတရားႏွင့္ ျဖစ္ျခင္းသေဘာကို အႀကိမ္ႀကိမ္ ႐ႈေလ့ရွိသည္ျဖစ္၍
မူလည္း ေန၏၊ စိတ္၌ ပ်က္ေၾကာင္းတရားႏွင့္ ပ်က္ျခင္းသေဘာကို အႀကိမ္ႀကိမ္
႐ႈေလ့ရွိသည္ျဖစ္၍ မူလည္း ေန၏၊ စိတ္၌ ျဖစ္ေၾကာင္းပ်က္ေၾကာင္း တရားႏွင့္
ျဖစ္ျခင္းပ်က္ျခင္း သေဘာကို အႀကိမ္ႀကိမ္ ႐ႈေလ့ရွိသည္ျဖစ္၍ မူလည္း ေန၏၊
ထို႔ျပင္ “စိတ္သည္သာလွ်င္ရွိ၏” ဟု ထိုရဟန္းအား သတိသည္ ေရွး႐ႈထင္၏၊
(ထိုသတိသည္) အဆင့္ဆင့္ အသိဉာဏ္ တိုးပြါးျခင္းငွါသာ ျဖစ္၏၊ အဆင့္ဆင့္
သတိတစ္ဖန္ တိုးပြါးျခင္းငွာသာ ျဖစ္၏၊ (ထိုရဟန္းသည္ တဏွာဒိ႒ိတို႔ျဖင့္)
မမွီမတြယ္မူ၍လည္း ေန၏၊ ေလာက၌ တစ္စံုတစ္ရာကိုမွ်လည္း (ငါ၊ ငါ၏ ဥစၥာဟု)
စြဲလည္းမစြဲလမ္း။ ရဟန္းတို႔ ဤသို႔လည္း ရဟန္းသည္ စိတ္၌ စိတ္ကို အႀကိမ္ႀကိမ္
႐ႈေလ့ရွိသည္ျဖစ္၍ေန၏။”
(မဟသတိပ႒ာနသုတ္၊ သုတ္မဟာ၀ါပါဠိ၊ ဒီဃနိကာယ္)
ပကတိ ေအးေဆး တည္ၿငိမ္သူ ျဖစ္လိုလွ်င္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ တရားကို ႏွလံုးသြင္းပါ။
“စိတ္လႈပ္ရွားတိုင္း မျမဲဘူးဟု သံုးသပ္ေနေသာပုဂၢိဳလ္အဘို႔ စိတ္သည္
လႈပ္ရွားျခင္း ကင္းကာ ၿငိမ္သက္ပိျပားလာသည္။ စိတ္ကို အလိုမလိုက္ဘဲ
ဉာဏ္ကြပ္ကဲလွ်င္ စိတ္သည္ ဉာဏ္ေအာက္၌ အမိန္႔နာခံ ႐ိုးက်ိဳးကာ
ေခါင္းမေထာင္ႏိုင္ဘဲ လည္စင္းကာ အေလွ်ာ့ေပးေလ့ရွိသည္။
စိတ္ကို ဉာဏ္ျဖင့္ ကြပ္ကဲျခင္းသည္ စိတၱာႏုပႆနာ က်င့္စဥ္ပင္ျဖစ္သည္။ ထိုက်င့္စဥ္အရ စိတ္ကို ႏိုင္႐ံုမွ်မက စိတ္အေၾကာင္းကို မွန္မွန္ကန္ကန္ ပိုမိုအေသးစိတ္ နားလည္ ႏိုင္သည္။
ခ်စ္သူေတြ႔ေတြ႔၊ မုန္းသူေတြ႔ေတြ႔၊ မတုန္မလႈပ္ေစရန္ ဉာဏ္ျဖင့္ ထိန္းနည္းသည္ စိတၱာႏုပႆနာေခၚ ေပၚစိတ္၊ တုန္လႈပ္စိတ္ကို အပ်က္တရားဟု ႐ႈသတ္ေသာ နည္းပင္ျဖစ္သည္။ ေနာက္ဆံုး ေသျခင္းတရားကိုပင္ ျပံဳးျပံဳးႏွင့္ မတုန္ မလႈပ္ ရင္ဆိုင္သြားႏိုင္သည္။ ႐ုပ္နာမ္ကို ယထာဘူတ က်က်သိ သြားႏိုင္သည္။
ကိုယ့္အေၾကာင္း သူ႔အေၾကာင္း လူေတြအေၾကာင္း ကို ေကာင္းေကာင္းႀကီးသိသည္။ ငယ္ရြယ္သူမ်ား မွတ္ဉာဏ္ေကာင္း လိုေသာ္ ဤနည္းကို က်င့္ပါ။ စိတ္မ်ားၾကည္လင္၍ မွတ္ဉာဏ္ ေကာင္းလာမည္။”
စိတ္ကို ဉာဏ္ျဖင့္ ကြပ္ကဲျခင္းသည္ စိတၱာႏုပႆနာ က်င့္စဥ္ပင္ျဖစ္သည္။ ထိုက်င့္စဥ္အရ စိတ္ကို ႏိုင္႐ံုမွ်မက စိတ္အေၾကာင္းကို မွန္မွန္ကန္ကန္ ပိုမိုအေသးစိတ္ နားလည္ ႏိုင္သည္။
ခ်စ္သူေတြ႔ေတြ႔၊ မုန္းသူေတြ႔ေတြ႔၊ မတုန္မလႈပ္ေစရန္ ဉာဏ္ျဖင့္ ထိန္းနည္းသည္ စိတၱာႏုပႆနာေခၚ ေပၚစိတ္၊ တုန္လႈပ္စိတ္ကို အပ်က္တရားဟု ႐ႈသတ္ေသာ နည္းပင္ျဖစ္သည္။ ေနာက္ဆံုး ေသျခင္းတရားကိုပင္ ျပံဳးျပံဳးႏွင့္ မတုန္ မလႈပ္ ရင္ဆိုင္သြားႏိုင္သည္။ ႐ုပ္နာမ္ကို ယထာဘူတ က်က်သိ သြားႏိုင္သည္။
ကိုယ့္အေၾကာင္း သူ႔အေၾကာင္း လူေတြအေၾကာင္း ကို ေကာင္းေကာင္းႀကီးသိသည္။ ငယ္ရြယ္သူမ်ား မွတ္ဉာဏ္ေကာင္း လိုေသာ္ ဤနည္းကို က်င့္ပါ။ စိတ္မ်ားၾကည္လင္၍ မွတ္ဉာဏ္ ေကာင္းလာမည္။”
ေမတၱာျဖင့္...
သန္႔ဇင္
No comments:
Post a Comment