Menu

ေရႊပါရမီ ပညာဒါန နာေရးကူညီမႈအသင္း(ဘန္ေကာက္) ဓမၼေရာင္ျခည္ ဓမၼဒါနလုပ္ငန္းခြဲ(271)၊ ကြန္ပ်ဴတာ အဂၤလိပ္စာႏွင့္ ထိုင္းစကားေျပာသင္တန္းမ်ားမွ ေႏြးေထြးစြာ ႀကဳိဆုိပါ၏။

Wednesday, January 23, 2013

သတိပ႒ာန္ႏွင့္ ၀ိပႆနာ

သတိပ႒ာန္ဆိုသည္ကား သတိျဖင့္ေလွ်ာက္ရမည့္လမ္းေၾကာင္းဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ သမာဓိက်င့္စဥ္ကိုျဖစ္ေစ၊ ပညာက်င့္စဥ္ကိုျဖစ္ေစ၊ မည္သည့္က်င့္စဥ္ကို က်င့္ေစကာမူ သတိျဖင့္သာ က်င့္သုံးရမည္ျဖစ္သည္။ သတိ၏အဓိပၸါယ္ကို အဘိဓမၼာ-အ႒ကထာ၌ သုံးမ်ဳိးဖြင့္ျပၾကသည္။

(၁)စိတ္ကိုတစ္ခုတည္းေသာအာရုံ၌ စြဲျမဲစြာထားႏိုင္ေသာ သတၱိအထူးရွိသည္။ (အပိလာပန)
(၂)စိတ္ထဲ၌ ရႈတ္ေထြးျခင္း၊ ထိုင္းမႈိင္းျခင္းတို႕ကို ဖယ္ရွား၍ ငုတ္ေနေသာ သဘာ၀ လကၡဏာတို႕ကို ေဖၚထုတ္ႏိုင္ေသာ စြမ္းရည္သတၱိအထူးလည္းရွိသည္။ (အသေမၼာသန)
(၃) စိတ္ကို ေစာင့္ေရွာက္ထိမ္းသိမ္းႏိုင္ေသာ သတၱိအထူးလည္းရွိသည္။ (အာရကၡ)


     ေယာဂီပုဂၢိဳလ္သည္သမထကမၼ႒ာန္းကိုပဲက်င့္သည္ျဖစ္ေစ၊ ၀ိပႆနာကမၼ႒ာန္းကိုပဲ က်င့္သည္ျဖစ္ေစ သတိျဖင့္သာ စတင္က်င့္သုံးရမည္ျဖစ္သည္။ ဆိုလိုသည္ကား စိတ္တည္း ဟူေသာ ႏြားရိုင္းကို ကာယဟူေသာတိုင္ငုတ္၌ သတိဟူေသာၾကိဳးျဖင့္ခ်ည္၍ ၀ီရိယဟူေသာ ၾကိမ္လုံးျဖင့္ ရိုက္ႏွက္ရမည္ျဖစ္သည္။ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္ကား ႏြားေက်ာင္းသား၊ စိတ္ကႏြား၊ သတိက ၾကိဳး၊ ၀ီရိယက ၾကိမ္လုံးျဖစ္သည္။ (မဟာသတိပ႒ာနသုတ္အ႒ကထာ)
      ဤ၌ ကာယဟူသည္ ရူပကာယ၊ နာမကာယဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးရွိသည္။ ရူပကာယ၌ ထြက္ေလ၀င္ေလ (သို႕) ဓာတ္ေလးပါးတို႕သည္ ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္ရာ၌ အဓိကက်ေသာ ကမၼ႒ာန္းအာရုံ ကာယတို႕ျဖစ္ၾကကုန္၏။ နာမကာယ(mental body)၌ ေ၀ဒနာ၊ စိတ္၊ ေစတသိက္၊ အားလုံးတို႕ပါ၀င္ၾကသည္။ ဤကာယႏွစ္မ်ဳိးစလုံးအေပၚ၌ အေသးစိပ္ရႈပုံကို မဟာသတိပ႒ာနသုတ္၌ အခန္းေပါင္း-၁၃-ခန္းတို႕ျဖင့္ အေသးစိပ္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ ေဟာၾကားထားခဲ့ပါသည္။မဟာသတိပ႒ာနသုတၱန္၊ အာနာပါနအခန္း၌ သုံးသပ္နည္း-၄-ပါး ေဖၚျပထားသည္ကို ၀ိသုဒၶိမဂ္အ႒ကထာက ၅-မ်ဳိးထပ္မံ၍ အေသးစိပ္ဖြင့္ျပထားေလသည္။ ၀ိသုဒၶိမဂ္က်မ္းသည္ ပိဋကတ္သုံးပုံ၏ အႏွစ္ခ်ဳပ္က်မ္းျဖစ္သည္။ ေယာဂီတိုင္းေလ့လာသင့္ေသာ က်မ္းတစ္ခု ျဖစ္သည္။ ၀ိသုဒၶိမဂ္၌ ေဖၚျပထားေသာ အာနာပါနရႈနည္း ၅-မ်ဳိးတို႕တြင္ ဂဏနာနည္းမွာ (counting method) ကေလးသူငယ္မ်ားပင္လွ်င္ က်င့္သုံးႏိုင္ေသာ နည္းတစ္ခုျဖစ္သည္။ ေ၀ဒနာႏုပႆနာခန္း၌ ေ၀ဒနာသုံးမ်ဳိး၊ စိတၱာႏုပႆနာခန္း၌ စိတ္-၁၆-မ်ဳိးတို႕ကို အေသးစိပ္ေဟာၾကားေတာ္မူထားပါသည္။ ဓမၼာႏုပႆနာခန္း၌ နီ၀ရဏခန္း၊ ခႏၶာခန္း၊ အာယတနခန္း၊ ေဗာဇၥ်င္ခန္း၊ သစၥာခန္းဟူ၍ ၅-ခန္းခြဲျခားကာ ေဟာၾကားေတာ္မူထား ပါသည္။ ဤ၌ အံ့ၾသဖြယ္ေကာင္းသည္မွာ သတိပ႒ာန္ေလးပါး၏အဆုံး၀ယ္ သစၥာေလးပါးျဖင့္ နိဂုံးခ်ဳပ္ထားျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ၀ိပႆနာအားထုတ္ေသာ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္သည္ သတိပ႒ာနသုတ္၏ လမ္းညႊန္ခ်က္အတိုင္း လိုက္ပါအားထုတ္ႏိုင္လွ်င္ သစၥာဉာဏ္သို႕ ဆိုက္ေရာက္ႏိုင္ေၾကာင္း လြယ္ကူစြာ သိရွိႏိုင္ပါသည္။ျမတ္ဗုဒၶသည္ ပရိနိဗၺာန္စံခါနီး ကုသိနာရုံ၌ အရွင္အာနႏၵာအား မိန္႕ၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ စကားတစ္ခြန္းရွိပါသည္။
“ေယာ ေ၀ါ အာနႏၵ မယာ ဓေမၼာ စ ၀ိနေယာ စ ေဒသိေတာ ပညေတၱာ၊ ေသာ ေ၀ါ မမစၥေယန သတၳာ”တိ။ (ပရိနိဗၺာနသုတ္)
      ဤေနရာ၌ ဆိုလိုသည္မွာ ပိဋကတ္သုံးပုံသည္ ကၽြႏု္ပ္တို႕၏ ဆရာသမားျဖစ္သည္ဟု မွတ္ယူႏိုင္ရမည္။ ခံယူႏိုင္ရမည္။ မဟာသတိပ႒ာနသုတ္ကို စံထား၍ ပိဋကတ္ သုံးပုံ၏စုေ၀းရာ ၀ိသုဒၶိမဂ္အ႒ကထာကို၎၊ ၀ိသုဒၶိမဂ္အ႒ကထာၾကီး၏ မွီခိုရာ ပဋိသမၻိဒါမဂ္ ပါဠိေတာ္ကို၎၊ ကမၼ႒ာနာစရိယဆရာမ်ားႏွင့္ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္္မ်ားအားလုံး ဆရာအျဖစ္ျဖင့္ မွီခိုသင့္ၾကပါသည္။ ဒီဃနိကာယ္ မဟာသတိပ႒ာနသုတ္၌ ကာေယ ကာယာႏုပႆီ ၀ိဟရတိ-ဟု ျမတ္ဗုဒၶ ေဟာေတာ္မူပါသည္။ ဤ၌ ကာယဟူေသာပုဒ္ကို ပဋိသမၻိဒါမဂၢပါဠိေတာ္၌ ပထ၀ီကာယ၊ အာေပါကာယ၊ ေတေဇာကာယ၊ ၀ါေယာကာယ အစရွိသည္ျဖင့္ ရုပ္တို႕၏အစုအေပါင္းကို အစိပ္စိပ္ခြဲ၍ရႈရန္ ဖြင့္ျပထားပါသည္။ ပထ၀ီကာယံ အနိစၥေတာ အႏုပႆတိ - ပထ၀ီဓာတ္ တို႕၏အစုအေပါင္းကို အနိစၥျမင္ေအာင္ရႈရမည္ဟု ပဋိသမၻိဒါမဂၢပါဠိေတာ္္၌  ေဟာေတာ္မူ ထားသည္ကို ၀ိသုဒၶိမဂ္အ႒ကထာက (၁) အနိစၥ၊ (၂) အနိစၥလကၡဏာ ႏွစ္မ်ဳိးထပ္မံ၍ ဖြင့္ဆိုျပပါသည္။ အနိစၥဟူသည္ ခႏၶာငါးပါး (အနိစၥႏ ၱိ ခႏၶပဥၥကံ)၊ သုိ႕ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ အနိစၥလကၡဏာကို ရႈလိုေသာ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္သည္ ခႏၶာငါးပါး တစ္ပါးပါးကို ျမင္ေအာင္ေရွးဦးစြာရႈရမည္ျဖစ္သည္။ ခႏၶာတစ္ပါးပါး၌ သတိျဖင့္ စိတ္ကို စြဲျမဲစြာခ်ည္ေႏွာင္ထားႏိုင္ပါလွ်င္ ထိုခႏၶာ၌ရွိေနသာ လကၡဏာႏွစ္မ်ဳိး (၁) သဘာ၀လကၡဏာ၊ (၂) သာမညလကၡဏာတို႕ကို အလိုအေလွ်ာက္ ေတြ႕ျမင္လာလိမ့္မည္ျဖစ္ပါသည္။ သဘာ၀လကၡဏာဟူသည္ ခႏၶာတစ္ခုစီ၏ ကိုယ္ပိုင္ လကၡဏာျဖစ္သည္။ သာမညလကၡဏာဟူသည္ ရုပ္နာမ္ ခႏၶာအားလုံးႏွင့္ဆိုင္ေသာ လကၡဏာျဖစ္ပါသည္။ သာမညလကၡဏာဟူသည္ အျခားမဟုတ္၊ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱလကၡဏာတို႕ပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ သတိ၏အေရးပါအရာေရာက္ပုံမွာ  စိတ္ကို ခႏၶာတစ္ခုခုေပၚ၌ စြဲျမဲစြာခ်ည္ေႏွာင္ထားႏိုင္ျခင္း၊ ထို႕ျပင္ ခႏၶာ၌ ငုတ္ေနေသာ လကၡဏာႏွစ္မ်ဳိးကို ေဖၚထုတ္ ေပးလိုက္ျခင္းတို႕ပင္ျဖစ္သည္။ ဤေနရာ၌ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္တို႕သည္ အနိစၥႏွင့္အနိစၥလကၡဏာတို႕ကို ကြဲကြဲျပားျပား နားလည္ဘို႕ရန္လိုအပ္ပါသည္။ အနိစၥဟူသည္ ခႏၶာ၊ အနိစၥလကၡဏာဟူသည္ ဥပၸါဒ-ျဖစ္ေပၚလာျခင္း၊ ၀ယ-ပ်က္စီးသြားျခင္း၊ အညထတၱ-ေဖါက္ျပန္ေျပာင္းလဲသြားျခင္းတို႕ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ဤအခ်က္ကို ၀ိသုဒၶိမဂ္က ရွင္းလင္းစြာ ေဖၚျပထားပါသည္။ နိဒါန၀ဂၢသံယုတ္ပါဠိေတာ္၌ ယဒနိစၥံ တံ ဒုကၡံ-ဟု ေဟာၾကားေတာ္မူထားေသာေၾကာင့္ ခႏၶာ၏အနိစၥသေဘာ လကၡဏာ သုံးခ်က္သည္ပင္လွ်င္ ဒုကၡလကၡဏာျဖစ္ပါသည္။ ယံ ဒုကၡံ တဒနတၱာ-ဟု ေဟာေတာ္မူထားေသာေၾကာင့္ အနိစၥ ဒုကၡျဖစ္ေနေသာ ခႏၶာသည္ပင္လွ်င္ အနတၱျဖစ္ပါသည္။ အနိစၥကို နိစၥသို႕၊ ဒုကၡကို သုခသို႕၊ မည္သည့္တန္ခိုးရွင္မွ် ေျပာင္းျပန္ မလွန္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ အနတၱျဖစ္ပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱႏွင့္ခႏၶာ၊ ခႏၶာငါးပါးႏွင့္ အနိစၥ-ဒုကၡ-အနတၱတို႕သည္ အတူတူပင္ျဖစ္ပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ သစၥာႏွင့္၀ိမုတၱိကို ရွာေဖြလိုေသာ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္သည္ သတိပ႒ာန္ႏွင့္ ၀ိပႆနာကို စနစ္တက် အားထုတ္တတ္ဘို႕ တတ္ကၽြမ္းေသာဆရာတို႕ကို ယံုၾကည္စိတ္ျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္ျခင္းသည္ ပထမျဖစ္ပါသည္ (သဒၶါဇာေတာ ဥပသကၤမတိ)။ သင္ယူျခင္းသည္ ဒုတိယ၊ တတ္ကၽြမ္းေသာဆရာတို႕ကို ေမးျမန္းျခင္းသည္ တတိယ၊ က်င့္ၾကံအားထုတ္ျခင္းသည္ စတုတၳျဖစ္ပါသည္။သင္ယူရာ၌ အထိုက္အေလွ်ာက္ ဓမၼဉာဏ္ကို ရႏိုင္ပါသည္။ ဤဉာဏ္အဆင့္ကို သုတမယဉာဏ္ဟု ေခၚပါသည္။ (ေသာတာ၀ဓာေန ပညာ သုတမယဉာဏံ)
           ဆရာတို႕ထံမွ သင္ၾကား၍ရခဲ့ေသာပညာကို မိမိကိုယ္ပိုင္ဉာဏ္ျဖင့္ ေလးနက္စြာ ေတြးေတာဆင္ျခင္ သုံးသပ္သျဖင့္ ဖြင့္ျဖိဳးလာေသာဉာဏ္ကို စိႏၱာမယဉာဏ္ဟုေခၚပါသည္။ သင္ယူျခင္း ေတြးေတာၾကံစည္ျခင္းျဖင့္ ရရွိေသာအသိဉာဏ္ကို ခႏၶာ၌သြင္း၍ ကရဇကာယ၌ ဉာဏ္သြင္း၍ ဆင္ျခင္သုံးသပ္သျဖင့္ ရရွိလာေသာဉာဏ္အဆင့္ဆင့္တို႕ကို ဘာ၀နာမယဉာဏ္ဟုေခၚပါသည္။ ဘာ၀နာမယဉာဏ္အမ်ဳိးအစားတို႕ကို ၀ိသုဒၶိမဂ္ အ႒ကထာ၌ ဉာဏ္စဥ္-၁၂-ပါးဟု ေဖၚျပထားပါသည္။ ပဋိသမၻိဒါမဂ္ပါဠိေတာ္၌ သုတမယ ဉာဏ္မွစ၍ေရတြက္လွ်င္ ဉာဏ္စဥ္အားလုံး ၇၃-ပါးတို႕ကို ေဖၚျပထားပါသည္။ ကုန္းလမ္း၊ ေရလမ္း၊ ေလလမ္းေၾကာင္းတို႕ျဖင့္ ေရျပင္ ေျမျပင္ ေ၀ဟင္မွာ ခရီးသြားၾကေသာပုဂၢိဳလ္တို႕သည္ မိမိ၏ခရီးပန္းတိုင္သို႕ လမ္းမွားသို႕မေရာက္မေကြ႕ေကာက္ပဲ ေျဖာင့္ေျဖာင့္တန္းတန္း သြားႏိုင္ဘို႕ရန္ ေျမေပၚကို ေကာင္းစြာမတ္ရပါသည္။ လမ္းပ်က္ တံတားပ်က္တို႕ကို ေရွာင္ရပါသည္။ ထို႕အတူပင္ သစၥာလမ္းေၾကာင္း ၀ိမုတၱိလမ္းေၾကာင္း နိဗၺာန္လမ္းေၾကာင္း ေကာင္းေကာင္းၾကီးေျဖာင့္ေစဘို႕ ၀ိပႆနာလမ္းစဥ္၏ အျပစ္မ်ား ျဖစ္ေသာ ဥပကၠိေလသ-၁၀-ပါးတို႕ကိုလည္း ေလ့လာေရွာင္ရွားသင့္ပါသည္။ ယခုအၾကမ္းျပင္းမွ် ေဖၚျပခဲ့ေသာ သစၥာတရား ၀ိမုတၱိတရားတို႕ကို ရွာေဖြေသာ လမ္းေၾကာင္းၾကီး၌ သတိသည္သာလွ်င္ ပဓာနျဖစ္ပါသည္။ သတိတစ္လုံးကို ႏႈတ္လိုက္လွ်င္ သီလ သမာဓိ ပညာအားလုံးကိုပါ ပယ္ႏႈတ္ျပီးသားျဖစ္ေနေပလိမ့္မည္။ သီလ သမာဓိ ပညာ ဤသုံးပါးသည္ပင္လွ်င္ ျမတ္ဗုဒၶ၏သာသနာျဖစ္ပါသည္။ သမာဓိစ်ာန္အိမ္၊ ၀ိပႆနာဉာဏ္အိမ္ၾကီးတစ္ခုခုကို တည္ေဆာက္မည္ဆိုလွ်င္ သတိသည္ အေျခခံအုတ္ျမစ္ျဖစ္ရပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ သတိသည္သာလွ်င္ နိဗၺာန္သို႕သြားရာ တစ္ခုတည္းေသာ လမ္းေၾကာင္းၾကီးျဖစ္ပါသည္။

“ဧကာယေနာယံ ဘိကၡေ၀ မေဂၢါ သတၱာနံ ၀ိသုဒၶိယာ”

သီတဂူဆရာေတာ္
--------------------------------------------

မွီျငမ္းကိုးကားေသာက်မ္းစာရင္းမ်ား-
၁။ မဟာသတိပ႒ာနသုတ္ - မဟာ၀ဂၢ-ဒီဃနိကာယ္
၂။ မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္ - မဟာ၀ဂၢ-ဒီဃနိကာယ္
၃။ နိဒါန၀ဂၢသံယုတ္ - သံယုတၱနိကာယ္ (ပ)
၄။ စကႌသုတ္ - ျဗဟၼဏ၀ဂ္-မစၨ်ိမနိကာယ္
၅။ ၀ိသုဒၶိမဂ္ - ၁ / ၂

မွတ္ခ်က္။    ။ ပရေတာ အႆုတြာ ပဋိလဒၶပညာ အတၱေနာ စိႏၲာ၀ေသန နိပၹႏၷတၱာ စိႏၲာမယာ။
                 ပရေတာ သုတြာ ပဋိလဒၶပညာ သုတ၀ေသန နိပၹႏၷတၱာ သုတမယာ။
                 ယထာ တထာ ၀ါ ဘာ၀နာ၀ေသန နိပၹႏၷာ အပၸနာပၸတၱာ ပညာ ဘာ၀နာမယာ။

No comments:

Post a Comment